Sibirisk katt iFokus

Sibirisk katt

Etikett: sibirisk-katt
Läst 9999 ggr
CarlK
5

Sibirisk katt & Neva masquerade

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna grupp handlar om den underbara och friska kattrasen Sibirisk katt och dess syskonras Neva masquerade.

hälsningar Carl

Mygohr
5

Så roligt att sibbar och nevor får en egen sida! Och så roligt att båda syskonraserna är med på samma sida!👍😊

CarlK
4

Tack! Tyckte att det på tiden, minst sagt. Som synes äger jag själv en Neva, med alla egenskaper som någon människa kan kräva av en Sibirier, med undantaget av färgkombinationen.

hälsningar Carl

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Mangochanti
3

Åhh, så bra. Jag har undrat hur det kommer sig att det inte funnits ngn sida för denna fina ras och syster ras. BLIR  Jätteglad. Vilken fin katt du har, underbar.

Själv  söker jag efter en  Neva masquerade kattunge och hoppas få utöka familjen med. Längtar så. Ska kanske till Skellefteå, de skulle ev ha en tema dag för kattungar. Hoppas den blir av.

Mkt bra initiativ 👍Väder: Om ngn undrar, Solen skiner i inlandet idag.☀️

🐱/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

marta68
6

Hej! Superkul med egen sida för Sibbar. Vi har haft huskatt förut, som tyvärr inte finns med oss längre, men nu har vi tingat en liten Sasha som vi får hämta efter påsk. Vi längtar som bara den! Tonårsdottern vill gärna klickerträna katten. Någon av er som har erfarenhet av det och vet om man kan börja direkt när man får hem kattungen eller bör man vänta lite?

[nevamisse]
3

Vad roligt med ett forum för sibbar och nevor! :) Vi har en liten neva.

Kanske vi kan starta en presentationstråd för våra katter?

[nevamisse]
2

#6 Vi har inte tricktränat något, men vi lät vår kattunge göra sig hemmastadd i början. Hon fann sig till rätta snabbt, men hon fick göra allt i sin egen takt. Nu är hon duktig på apport med sina leksaksmöss :)

skruttelutt
2

Så kul denna grupp skulle kunna bli. 🙂Men det har inte hänt så mycket här?

Mangochanti
0

Ingen sajt verkar vara startad ännu. Hur går det CarlK ?

Tror att vi är många som är intresserade. Själv har jag för lite erfarenhet av rasen, men lär mig gärna mera. Blev så glad då du skrev att det var dags 🙂

Någon annan som vill starta upp, om inte CarlK  har möjlighet??

MC 🐱❤️

[nevamisse]
0

#10 Jag har också för lite erfarenhet, aldrig ställt ut och inga erfarenheter av avel mm. Köpte vår första neva i november och har alltid bara haft andra ras-sällskapskatter innan.

Men jag läser gärna och svarar i trådar :) Om alla skriver något kanske det blir fart på forumet. :)

Mangochanti
0

Ja, det kanske blir ngt trots ringa erfarenheter.  Men det finns ju alltid frågor som iaf jag funderar på. Tex. Pälsvården hos Neva? Är det varjedag borstning/kamning som gäller, eller hur är det med Neva? har läst att det varierar, individuellt från katt till katt, vilket inte är omöjligt =) Nu frågar å svara jag visst på egen fråga.

En del använder special kammar, till min förra kisse så köpte jag troligen 5 olika, men hon ville aldrig bli kammad och jag ville inte stressa henne. Dvs, jag kammade henne ofta, men korta stunder men behövde avlägsna tovor med trimmer. Vilket blir svårt om jag vill ställa ut min katt!

Jag som är intresserad av att köpa en Neva tjej, har fått rådet att kolla med fler uppfödare. Men upplever uppfödarna att jag är opålitlig då? Känner lite vibbar då jag nu kontaktat olika. Missförstå mig inte, för ingen har varit otrevlig, men jag kan ändå känna att det händer ngt.

Jag som är oerfaren av uppfödare/avel branschen gör säkert en hel del klavertramp. Ngt ni tycker jag ska tänka på. Vill ju inte stöta mig med någon, men vill heller inte bli utan kattunge. Längtan är väldigt stor att få en liten Neva till familjen.

Klämmer in ännu en fundering. Min förra katt var döv, men pratade massor och var rätt högljudd. Är Nevans prat högljudd eller "pratar" de mer än "uppmanar" som min gärna gjorde =)

Ja, med det menar jag, berätta gärna hur ni har det hemma med era Nevor =)

Jag törstar efter vetskap och både gott och "sämre" är välkommet, bra att få höra andras erfarenheter.

Ha det gott!

/MC

[nevamisse]
0

#12 Jag gjorde en tråd om pälsvård :)

Mitt tips när du har köpt ny katt är att vänja den vid allt, duscha flera ggr så går det enkelt sedan. Klipp det yttersta på klorna ofta, så vänjer den sig vid det. Kamma ofta så går det också enkelt. Jag har duschat vår katt ofta i början för att hon skulle vänja sig snabbt, klippte lite på klorna varje helg (först en klo, sedan en tass i taget, sedan allihop) och nu räcker det att jag sätter mig i badrummet med klosaxen, klappar i knäet så kommer hon och sätter sig för att klippa klorna.

Kammar, tittar på tänderna och öronen ofta, så hon blir enkel att hantera. Tänker att det är bra och blir mindre stressigt när man väl måste göra något.

Jag läste om många olika uppfödare, men när det fanns en kull på vår sida av landet kollade vi upp det och köpte sedan vår katt därifrån. Kolla vilken kattklubb de är med i, hör med folk och försök hitta så mkt info som möjligt.

Se till att allt är i  sin ordning, att den har stamtavla, bra föräldrar, att den är vaccinerad, avmaskad 2 ggr, har besiktigats/veterinärintyg inte äldre än 7 dagar, att katten är minst 12 veckor när den lämnar mamman mm. Går att läsa mer på Sveraks hemsida.

Våran misse småpratar mer än vad hon mjauar högt. Vi går här och pratar med varann 😃

Mangochanti
0

Tackar.

Mitt fel vid min förra kisse var nog att jag inte pillade/duschade, klippte nog ofta från början. Måste man verkligen duscha katterna, blir inte pälsen uttorkad?

Jag upplevde att min förra kisse verkligen blev obekväm när jag höll henne lite för länge. Hon blev aldrig en katt som ville sitta i knä, men gärna bredvid. Jag tror hon var trygg med mig, då jag var den enda som fick lyfta henne (kanske berodde hennes osäkerhet på att hon var döv?)

Jag har gått med i en kattklubb och valde den som är närmast, kanske var det förhastat? Men vill ju ha info som tex katt träffar, utställningar mm.

Ang kattköpet kommer jag vara noga, då jag även vill ha en katthona som jag ev kan avla på om omständigheterna är goda. Har läst på SVERAKs hemsida. Funderar ju även på att skaffa ett stamnamn, men är osäker på om jag ska göra så före eller efter jag köpt min katt?

Jag älskar katt småprat =) Min kisse var som sagt väldigt pratglad men däremellan mkt högljudd då hon ville ngt. Hon hörde ju dock inte mig, men förstod ändå när jag ville att hon skulle komma.

Satt hon vid min huvudkudde och ville väcka mig, så vaknade jag. Hon hade en grej att ta med tassen på mitt huvud, men sov aldrig i min säng. Det bestämde vår huskatt att hon inte hade tillträde till. Däremot om vi var i stugan, då sov hon med mig, då vår huskatt hellre sov med husse.

Du skriver att du läste om många uppfödare, du menar på deras hemsidor? Det har jag gjort, men infon varierar ju massor. Jag har två uppfödare i min närhet och båda ska para och hoppas på småttingar till hösten. Så min förhoppning är ju att jag ska få en kisse tjej med den ljusa färg och mask jag önskar mig. Men vill inte trampa ngn på tårna.

Ska iaf på utställning i Maj och titta.

/MC

[nevamisse]
0

Nej man måste inte duscha dom, men jag tycker det är praktiskt att ha en lättduschad katt om katten nångång drabbas av diareer eller annat som fastnar i pälsen. ;) Är van vid perser sedan innan och de är bra att duscha dom emellanåt för att hålla pälsen.

Det är ju bra att vara med i en kattklubb som ligger nära dig, så du kan hänga med i allt som händer lättare.

Det här med stamnamn kan jag inte svara på vad som är bäst. Jag funderar fortfarande på hur jag vill göra med det. :)

Jag läste både på uppfödares hemsidor, men försökte höra mig för med folk också. Frågade andra som köpt nevor, hörde med kattklubben mm. Tycker inte du ska vara rädd för att trampa någon på tårna. Det är ju trots allt du som ska hitta rätt katt. :)

Mangochanti
0

Ja, det är förstås bra att få en lättduschad katt, för min var verkligen svårtvättad och hade en känslig mage. Jag kunde inte duscha henne då fick hon panik.

Så jag fick blöta en trasa, torka och kamma, om och om igen tills hon var ren om baken ifall hon hade diarréer.

Men blir katterna "van" att duscha? Det tillhör ju inte deras natur -dvs vatten?

🙂Kattpälsen är ju mycket torr, så den blir ju snabbt genomblöt, och förlorar då sin isolerande förmåga och många kissar blir kall. Den sibiriska katten kommer ju från ett kallt klimat, verkar ju logiskt om den inte gillar att bli blöt.
Men hur ofta kan man duscha dem, för att de ska bli van?

Hårtork har jag aldrig använt mot ngn av mina katter, blir kan man vänja dem med detta också, trots ljuden?

/MC

[nevamisse]
0

Ja, vår lilla neva satt på min axel i soffan för ett tag sedan när jag hade en skål chokladpudding i knäet och efter en stund dunsade hon rakt ner i skålen, då var det skönt med en duschvan katt 😃

Totalt har vi haft tre perser som alla har varit vana att duscha, inte minsta problem med duschning, schamponering, balsam, sköljning osv. Man måste vara lugn och se till att katten känner sig trygg bara, innan man gör något.

Vår neva är redan nu duktig i duschen, inga svårigheter.

När man duschar en katt blir dom inte blöta inpå skinnet på en bra stund om man inte gnuggar ordentligt. Har man innekatt tror jag inte det spelar så stor roll om katten duschar ibland eller inte, har aldrig duschat en utekatt så jag vet inte hur det blir med kylan.

Vet inte hur ofta man bör eller inte bör duscha för att få kissen van, men när hon varit hos oss i några veckor fick hon första duschen. Nu blir det inte så ofta, för nu vet jag att det går enkelt.

Jag har inte vant vår katt med hårtorken, testat några ggr, men tänkt att vi egentligen inte har så stort behov av den till hennes päls. Men visst kan man vänja de vid hårtorken. Läser man om de som ställer ut perser är det en lång procedur med duschningar och hårföning innan pälsen är i toppskick. 🙂

[nevamisse]
0

Såklart man inte måste duscha katten, jag ser det bara som en fördel att kunna. Allt "jobbigt" man tränar på i början går enkelt senare. Tittar man på tänderna, i öronen, klipper klorna, klappar o borstar överallt så upplever jag att katten blir enklare att pyssla med, ta till veterinären mm. :)

Mangochanti
0

Ha,ha…stackarn som föll i puddingen. Men de är ju nyfikna djur, därför älskar jag kissar, mmm så goa.

Du har nog helt rätt. Jag får försöka ta detta med dusch så det blir en naturlig procedur. Som jag skrev, gick ju inte alls med förra och hon hade mkt päls. Så även om jag var lugn (hjälpte väl lite) men hon var i panik bredvid vatten och det är jobbigt att se sin pälskling rädd. Men det gick med blöt trasa och kamning också, så för att inte skrämma henne blev det så. 

Bockar å bugar för att du delar med dig =)
Min ska jag ju ha inne, så då blir det nog inga problem med våt/kall  päls.

Vet inte, men min blev aldrig, trots att jag höll på med henne "van" vid att bli lyft, kloklippning mm. Så jag ska verkligen hålla på ännu mer med nästa och hoppas det blir enklare. Och om jag får en hörande katt som jag kan lugna med rösten och mjuka händer. 👍

/MC

[nevamisse]
0

Ja, alla katter är såklart olika. Man får pyssla med dom i den mån det går. Men jag har varit rädd för att få en "svår" katt så jag har pysslat och grejat med henne väldigt mycket och nu är hon som ett plåster på mig. :)

Mangochanti
0

🙂Vem vill inte ha ett pälsligt plåster.

En annan fundering jag har.
Det går att läsa på olika ställen att det är ok att korsa/para Sibiriska katten med Neva masquerade.  Men blir det inte svårt att konstatera ras och hur går det till i bedömning av katterna som har Sib/Neva föräldrar? Eller kan man ställa ut i båda grupperna? Jag är lite förvirrad över detta. -Jo, jag vet att de är syskonras, men färgerna är ju olika och för det mesta läser jag hur NOGA det är med avel.

Någon som vet varför det är så här, och är det inte så vill jag gärna veta…dvs om ngn vet.

Idag skiner solen utanför fönstret, blir en härlig dag!Sol

/Mc 🐱

[nevamisse]
0

#21 Jag tror att jag förstår hur det ligger till, men jag är inte säker så jag har inget bra svar tyvärr. Vår nevas morfar är SIB, resten NEM. :)

Mygohr
2

#21 Det ända som skiljer en Neva från en Sibbe är färgen. Man registrerar kattungarna som olika raser även i samma kull beroende på färg. Alla kattungar som är maskade (ljusare kropp och mer färg på ben, huvud och svans) med eller utan vitt är Nevor och alla andra färger med eller utan vitt är Sibirer. Detta gäller SVERAK, i ex TICA och WCF räknas alla som samma ras även om de maskade ibland kallas Nevor så är alla registrerade som Sibbar. Hoppas det gjorde det klarare😊

Mangochanti
1

Hej!

Tusen tack för svaret. 🙂

Jag fick svar av en uppfödare också, som svarade liknande.
Så egentligen är det samma ras men olika färger?!

Då förstår jag varför man parar Sib och Nevor och inte skiljer på dem.

Tusen tack.

/MC

[nevamisse]
0

Ja, samma ras är det. :)

Misak
0

Hej! Funderar på en Neva katt. Kan någon rekommendera en uppfödare i Skåne? Vi måste göra några besök för att se att vi inte är allergiska, därför önskar jag någon på rätt nära håll. Verkar vara en fin ras 😊