Sibirisk katt iFokus

Sibirisk katt

Etikett: sibirisk-katt
Läst 1950 ggr
[nevamisse]
1

Pälsvård

Hur gör ni med pälsvård?

[nevamisse]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi köpte vår första neva i vintras och jag blev förvånad över hur lite pälsvård som krävs, kanske för att min familj har haft perser tidigare och de kräver betydligt mer. Vi har inte haft en enda tova på vår neva hittills, men kanske pälsen växer till sig när hon blivit lite större?

Kammar och borstar henne då och då, nu är vi i en fällperiod så nu kammar jag lite var och varannan dag för att slippa en del katthår. Använder en tät kam först och ibland kardan efteråt, har hört att kardan inte ska användas för mycket. Ska köpa en mirakelkam längre fram och prova den.

Har även duschat henne regelbundet sedan vi fick henne, för att jag vill kunna duscha henne enkelt. Hon får då sitta på en pall i duschen, använder varmt vatten och schamponerar, sköljer ur och torkar henne med en handduk. Hårtorken har jag inte riktigt lyckats övertyga henne om. 😉Men duschningen är problemfri.

marta68
1

Hej nevamisse! Jag använder kardan varje dag på vår Sibbe men det kanske inte är bra? Vet du varför man inte skall använda den för mycket?

[nevamisse]
0

#2 Hej! Jag har också fortsatt använt kardan utan problem. Har för mig att jag läst att den sliter mer på pälsen? Men det är inget jag har märkt av själv.